Monday, June 8, 2009

Majlis Kawen Sini Sana Situ

Semalam kat kampung penuh dengan jemputan kenduri, dekat ngan umah aku jer ada 2 jemputan, kampung sebelah ada 2 jugak tapi idak larat nak pi :). Sehari sebelum kenduri aku g rewang umah jiran aku nih. Pertama kali menyertai.. biasanya ahli rewang nie jiran2 dekat dan sanak saudara. Seronok rupanya sebab sambil buat keje sambil sembang2 sedar2 keje dah siap :) di samping dapat mengeratkan silaturrahim. Biasalah hidup berjiran kalo kat KL buat haluan masing2.. Alahai teringat plak jiran umah yang baru lepas bersalin teman idak melawat lagik... ish ish ish. Bila balik keje jer dah malam.. weekend plak teman tak lekat kat umah camno tur??

Citer pasal rewang tadi.. pertama kali aku dapat tengok dan balut sendiri kuih koci... alah yang inti kelapa luarnya tepung pulut dibalut ngan daun pisang dan dikukus pastu makanlah heheh... enak... Selain itu kuih tradisi masyarakat jawa yang mesti ada kalo majlis kenduri ialah kuih gemblong. Aku tak sempat pun turut serta dalam pembikinan kuih tersebut tapi yang di beritahu oleh makcik rewang ianya diperbuat dari pulut yang dikukus, dicampurkan dengan kelapa parut yang telah digarami, kemudian ditumbuk menggunakan batang tebu... mm unik bukan??


Gambar agak samar-samar gitu....

4 comments:

NOra said...

mcm sodap jer kuihnye...ko buat la plak lain kali, kasi aku rase kesedapannye...hehe

seri said...

erk. kena orang-orang lama baru enak... aku kena banyak menuntut lagi nih...

en_me said...

unik ghitewww.. sodapp kuih koci tewww.. salammms akak seri

Ain said...

wah seri, tabik la ko leh join rewang ni..tak reti la klu aku berada kt tmpt ko..huhu